Nowy ustrój Teutonii
-
Mamy wyniki glosowania:
https://www.uniapanstw.pl/probe/arch/12
Wychodzi ze mamy miec tytuły dotyczących centrali CT (np. Namiestnik, Lord Minister, Lord Radca) z nazwami geograficznymi Cesarstwa -
Uwzględniłem większość propozycji, trochę to wygładziłem. Dla członków rady wybrałem tytuł Namiestników nie opisując ziem. Uważam, że nic nie stoi na przeszkodzie temu, aby zwyczajowo dodawać do tytułu ziemie lub cokolwiek innego, a to jakie to będą dodatki, to już kwestia chęci i bieżącej sytuacji (jak dla mnie sam Namiestnik powinien mieć wybór). Pewne rzeczy uprościłem (chociażby przepisy o regencie), niektóre się minimalnie rozpisały.
Przeczytajcie art. 1 ust. 1. – pozwoliłem sobie sformułować go inaczej niż robiło się w kulturze prawa typowej dla Sarmacji. Artykuł 4 w ogóle jeszcze jest niedopracowany. Czy do chcemy coś dodać do art. 6?
Artykuł 1 [Cesarstwo Teutonii]
- Cesarstwo Teutonii jest niepodległym państwem przyjaznego prawa, które ze szczególną uwagą chroni wartości wolności oraz teutonizmu.
- Stolicą Cesarstwa Teutonii jest Cesarskie Miasto Srebrny Róg.
- Prawo Cesarstwa Teutonii stanowią w następującej hierarchii:
a) niniejsza Konstytucja,
b) umowy międzynarodowe,
c) dekrety Rady Cesarstwa,
d) uchwały Rady Cesarstwa i decyzje członków Rady Cesarstwa,
e) pozostałe akty prawa, wydawane z w zakresie upoważnienia aktu prawa wyższego rzędu,
f) normy teutońskiego prawa zwyczajowego.
Artykuł 2 [Rada Cesarstwa]
- Na czele Cesarstwa Teutonii stoi Rada Cesarstwa składająca się z Cesarza, a także dwóch Namiestników Cesarskich.
- Cesarz przewodniczy Radzie Cesarstwa i kieruje jej działaniami.
- Namiestnicy Cesarscy wybierani są w powszechnym, bezpośrednim i tajnym głosowaniu trwającym co najmniej 3 dni przez obywateli teutońskich, z wyłączeniem Cesarza, na trzymiesięczną kadencję.
- W przypadku niedokonania wyboru Namiestników Cesarskich lub opróżnienia ich urzędów Rada Cesarstwa składa się z odpowiednio mniejszej liczby członków.
- Cesarz może powoływać i odwoływać Regenta, który przejmuje jego obowiązki w zakresie określonym przez Cesarza.
Artykuł 3 [Kompetencje Rady Cesarstwa]
- Rada Cesarstwa:
a) stanowi prawo, w tym zawiera umowy międzynarodowe i wydaje dekrety,
b) wyznacza kierunek polityki wewnętrznej i zewnętrznej,
c) odbiera obywatelstwo teutońskie, tytuły oraz lenna, - Rada Cesarstwa decyduje większością 2/3 głosów w głosowaniu jawnym trwającym nie mniej niż 3 dni, przy czym głosowanie może być skrócone jeśli dalsze głosy nie wpłyną na wynik głosowania. W razie równości głosów rozstrzyga głos Cesarza.
- Umowy międzynarodowe, dekrety oraz uchwały podpisuje Cesarz, a w razie niemożności złożenia przez niego podpisu inny członek Rady Cesarstwa.
- W przypadku gdy Rada Cesarstwa składa się wyłącznie z Cesarza ust. 2 i 3 nie stosuje się.
Artykuł 4 [Kompetencje Członków Rady Cesarstwa]
- Cesarz:
a) nadaje odznaczenia takie i takie,
b) nadaje tytuły od jakiegoś wzwyż,
c) …. TUTAJ NADAL – prosiłbym JCM o dokładnie określenie co chce – i mam wrażenie, że część tych prerogatyw nie wymaga rangi konstytucyjnej - Każdy z członków Rady Cesarstwa:
a) nadaje odznaczenia z zastrzeżeniem ust. 1,
b) nadaje tytuły z zastrzeżeniem ust. 1,
c) nadaje obywatelstwo teutońskie,
d) stwierdza utratę obywatelstwa na skutek jego zrzeczenia się,
e) egzekwuje przepisy prawa na terenie Cesarstwa Teutonii,
f) podejmuje działań w zastępstwie innych organów, niewymienionych w niniejszej Konstytucji.
Artykuł 5 [Tron Cesarski]
- Tron Cesarski jest elekcyjny.
- Opróżnienie tronu cesarskiego następuje wskutek:
a) śmierci Cesarza,
b) zrzeczenia się Tronu przez Cesarza,
c) odwołania Cesarza. - Gdy Tron Cesarski jest opróżniony, do czasu objęcia Tronu przez Sukcesora, zastępuje go Regent - o ile został powołany – lub kolejno Namiestnik Cesarski wedle liczby uzyskanych głosów, obywatel teutoński mogący pełnić funkcje publiczne wedle starszeństwa stażu.
- Wyboru Cesarza dokonuje Zgromadzenie Elektorów, w skład którego mogą wchodzić wyłącznie obywatele teutońscy.
- Zgromadzenie Elektorów zwołuje się nie później niż w ciągu 7 dni od opróżnienia tronu.
- W przypadku niedochowania terminu, o którym mowa w ust. 5 Zgromadzenie Elektorów może zostać zwołane przez każdego obywatela teutońskiego, który pełnić będzie rolę jego przewodniczącego.
- Mandaty elektorów wygasają z mocy prawa z dniem objęcia Tronu przez Sukcesora.
Artykuł 6 [Uprawnienia Obywateli Teutońskich]
- Obywatele teutońscy, z wyłączeniem Cesarza, w powszechnym i bezpośrednim głosowaniu trwającym co najmniej 5 dni mogą większością 2/3 głosów:
a) uchylić umowę międzynarodową,
b) odwołać Cesarza. - Obywatele teutońscy, z wyłączeniem Cesarza, w powszechnym i bezpośrednim głosowaniu trwającym co najmniej 5 dni mogą większością ponad połowy głosów:
a) uchylić lub zmienić akt prawa inny niż konstytucja i umowa międzynarodowa,
b) odwołać Namiestnika Cesarskiego.
Artykuł 7 [Zmiana Konstytucji i przepisy przejściowe]
- Niniejsza Konstytucja może zostać zmieniona dekretem Rady Cesarstwa, podlegającym zatwierdzeniu większością 2/3 głosów przez obywateli teutońskich w powszechnym, bezpośrednim głosowaniu trwającym co najmniej 5 dni.
- Z dniem 1 kwietnia 2021 roku niniejsza Konstytucja wchodzi w życie, a traci moc Konstytucja z dnia 22 listopada 2020 roku.
- W mocy pozostają dotychczasowe dekrety Króla, dekrety Cesarza oraz ustawy Senatu, które traktuje się na równi z dekretami Rady Cesarstwa. Ilekroć w aktach prawa teutońskiego mowa o Królu lub Królestwie rozumie się przez to odpowiednio Cesarza lub Cesarstwo.
-
Więc tak, pojawiły się głosy, że znowu robię po swojemu, więc:
- o tronowej uchwale senatu w ogóle zapomniałem,
- jeśli chodzi o terytorium w tytule Namiestnika - nie wiem czy ma to sens wpisywać w Konstytucji, niemniej również dodaję alternatywną wersję. Jak dla mnie równie dobrze mogłoby się to znaleźć w jakimś dekrecie o tytułach - niemniej pozostawiam do oceny zgromadzonych.
- przy okazji poprawiłem jeszcze raz przepis o regencie. Chyba jest znacznie prostszy.
- Tak. Art. 4 jest niegotowy. Już teraz idzie w kierunku nadmiernej kazuistyki i trzeba nad tym pomyśleć.
I ważne pytanie - Senat w swojej mądrości uchwalił, że tron jest elekcyjny w rodzie. Ale jak rozumiem, chodzi o to że Cesarzem może być członek rodu, a nie że tylko ród głosuje? Tak to zrobiłem, bo brzmienie uchwały Senatu pozostawia wątpliwości.
Niżej projekt w nowszej wersji, pogrubionym zmiany.
Artykuł 1 [Cesarstwo Teutonii]
- Cesarstwo Teutonii jest niepodległym państwem przyjaznego prawa, które ze szczególną uwagą chroni wartości wolności oraz teutonizmu.
- Stolicą Cesarstwa Teutonii jest Cesarskie Miasto Srebrny Róg.
- Prawo Cesarstwa Teutonii stanowią w następującej hierarchii:
a) niniejsza Konstytucja,
b) umowy międzynarodowe,
c) dekrety Rady Cesarstwa,
d) uchwały Rady Cesarstwa i decyzje członków Rady Cesarstwa,
e) pozostałe akty prawa, wydawane z w zakresie upoważnienia aktu prawa wyższego rzędu,
f) normy teutońskiego prawa zwyczajowego.
Artykuł 2 [Rada Cesarstwa]
- Na czele Cesarstwa Teutonii stoi Rada Cesarstwa składająca się z Cesarza, a także dwóch Namiestników Cesarskich.
- Cesarz przewodniczy Radzie Cesarstwa i kieruje jej działaniami.
- Namiestnicy Cesarscy wybierani są w powszechnym, bezpośrednim i tajnym głosowaniu trwającym co najmniej 3 dni przez obywateli teutońskich, z wyłączeniem Cesarza, na trzymiesięczną kadencję.
- W chwili objęcia urzędu Namiestnikom Cesarskim przysługuje prawo do wyboru w porozumieniu z Cesarzem terytorium przypisanego do jego urzędu.
- W przypadku niedokonania wyboru Namiestników Cesarskich lub opróżnienia ich urzędów Rada Cesarstwa składa się z odpowiednio mniejszej liczby członków.
- Cesarz może powoływać i odwoływać Regenta, określając obowiązki które Regent przejmuje.
Artykuł 3 [Kompetencje Rady Cesarstwa]
- Rada Cesarstwa:
a) stanowi prawo, w tym zawiera umowy międzynarodowe i wydaje dekrety,
b) wyznacza kierunek polityki wewnętrznej i zewnętrznej,
c) odbiera obywatelstwo teutońskie, tytuły oraz lenna, - Rada Cesarstwa decyduje większością 2/3 głosów w głosowaniu jawnym trwającym nie mniej niż 3 dni, przy czym głosowanie może być skrócone jeśli dalsze głosy nie wpłyną na wynik głosowania. W razie równości głosów rozstrzyga głos Cesarza.
- Umowy międzynarodowe, dekrety oraz uchwały podpisuje Cesarz, a w razie niemożności złożenia przez niego podpisu inny członek Rady Cesarstwa.
- W przypadku gdy Rada Cesarstwa składa się wyłącznie z Cesarza ust. 2 i 3 nie stosuje się.
Artykuł 4 [Kompetencje Członków Rady Cesarstwa]
- Cesarz:
a) nadaje odznaczenia takie i takie,
b) nadaje tytuły od jakiegoś wzwyż,
c) …. TUTAJ NADAL – prosiłbym JCM o dokładnie określenie co chce – i mam wrażenie, że część tych prerogatyw nie wymaga rangi konstytucyjnej - Każdy z członków Rady Cesarstwa:
a) nadaje odznaczenia z zastrzeżeniem ust. 1,
b) nadaje tytuły z zastrzeżeniem ust. 1,
c) nadaje obywatelstwo teutońskie,
d) stwierdza utratę obywatelstwa na skutek jego zrzeczenia się,
e) egzekwuje przepisy prawa na terenie Cesarstwa Teutonii,
f) podejmuje działań w zastępstwie innych organów, niewymienionych w niniejszej Konstytucji.
Artykuł 5 [Tron Cesarski]
- Tron Cesarski jest elekcyjny, a na Cesarza może zostać wybrany członek Rodu Harmeliuszowsko-Hergolienowego.
- Opróżnienie tronu cesarskiego następuje wskutek:
a) śmierci Cesarza,
b) zrzeczenia się Tronu przez Cesarza,
c) odwołania Cesarza. - Gdy Tron Cesarski jest opróżniony, do czasu objęcia Tronu przez Sukcesora, zastępuje go Regent - o ile został powołany – lub kolejno Namiestnik Cesarski wedle liczby uzyskanych głosów, obywatel teutoński mogący pełnić funkcje publiczne wedle starszeństwa stażu.
- Wyboru Cesarza dokonuje Zgromadzenie Elektorów, w skład którego mogą wchodzić wyłącznie obywatele teutońscy.
- Zgromadzenie Elektorów zwołuje się nie później niż w ciągu 7 dni od opróżnienia tronu.
- W przypadku niedochowania terminu, o którym mowa w ust. 5 Zgromadzenie Elektorów może zostać zwołane przez każdego obywatela teutońskiego, który pełnić będzie rolę jego przewodniczącego.
- Mandaty elektorów wygasają z mocy prawa z dniem objęcia Tronu przez Sukcesora.
- Przy braku możliwości wyboru Cesarza stosownie do ust. 1 Tron może zostać objęty przez osobę spoza Cesarskiego Rodu Harmeliuszowsko-Hergolienowego. Przysługuje jej tytuł Namiestnika Cesarstwa i pełni obowiązki Cesarza z zastrzeżeniem art. 6 ust. 2 pkt b.
Artykuł 6 [Uprawnienia Obywateli Teutońskich]
- Obywatele teutońscy, z wyłączeniem Cesarza, w powszechnym i bezpośrednim głosowaniu trwającym co najmniej 5 dni mogą większością 2/3 głosów:
a) uchylić umowę międzynarodową,
b) odwołać Cesarza. - Obywatele teutońscy, z wyłączeniem Cesarza, w powszechnym i bezpośrednim głosowaniu trwającym co najmniej 5 dni mogą większością ponad połowy głosów:
a) uchylić lub zmienić akt prawa inny niż konstytucja i umowa międzynarodowa,
b) odwołać Namiestnika Cesarstwa,
c) odwołać Namiestnika Cesarskiego.
Artykuł 7 [Zmiana Konstytucji i przepisy przejściowe]
- Niniejsza Konstytucja może zostać zmieniona dekretem Rady Cesarstwa, podlegającym zatwierdzeniu większością 2/3 głosów przez obywateli teutońskich w powszechnym, bezpośrednim głosowaniu trwającym co najmniej 5 dni.
- Z dniem 1 kwietnia 2021 roku niniejsza Konstytucja wchodzi w życie, a traci moc Konstytucja z dnia 22 listopada 2020 roku.
- W mocy pozostają dotychczasowe dekrety Króla, dekrety Cesarza oraz ustawy Senatu, które traktuje się na równi z dekretami Rady Cesarstwa. Ilekroć w aktach prawa teutońskiego mowa o Królu lub Królestwie rozumie się przez to odpowiednio Cesarza lub Cesarstwo.
-
@wojciech-hergemon napisał w Nowy ustrój Teutonii:
Artykuł 1 [Cesarstwo Teutonii]
- Cesarstwo Teutonii jest niepodległym państwem przyjaznego prawa, które ze szczególną uwagą chroni wartości wolności oraz teutonizmu.
Brzmi trochę narodowościowo. Jak tu rozumieć słowo "teutonizm".
c) odbiera obywatelstwo teutońskie, tytuły oraz lenna,
Odbieranie tytułów to trochę grząski grunt...
-
@natalia-helena-von-lichtenstein napisał w Nowy ustrój Teutonii:
Brzmi trochę narodowościowo. Jak tu rozumieć słowo "teutonizm".
Nacjonalizm teutoński był zawsze silny - i niewątpliwie każdy Teutończyk czystej krwi nie ma problemu z rozumieniem tego słowa .
@natalia-helena-von-lichtenstein napisał w Nowy ustrój Teutonii:
Odbieranie tytułów to trochę grząski grunt...
W obecnym stanie prawnym tytuły może odbierać Cesarz w drodze dekretu. Jeśli tego nie uregulujemy - to tak naprawdę w dekrecie o tytułach będzie można wpisać, ze odbiera dowolny członek rady w drodze decyzji.
-
To wracajac do tytułów bo mam wrazenie ze to zostało to tak
" nadaje tytuły od jakiegoś wzwyż," - tutaj pytanie czy nie zostawić nadawanie tytułów po prostu cesarzowi, a kreacje tytułów całej radzie.Myślę że trudno będzie w konstytucji powiedzieć ktore tytuły beda uzywane w tym momencie (medale mamy już jakoś ugruntowane). Najwyżej tez można gdzieś dodać że cesarz może scedować swoje uprawnienia na inne osoby i tyle. Wtedy juz w aktach niższego rzędu po prostu dekretem da się uprawnienia do nadawania tych medali radzie i tyle...
Nadal zostało lenno, tworzenie orderów itd co już było napisane powyżej
-
Generalnie pytanie sprowadza się nie tylko do tego, co powinno być czyją kompetencją, ale także - co powinno być wpisane do konstytucji. Jest to ramowy akt, który powinien głównie zawierać bezpieczniki. Przykładowo obywatelstwo nie może być odbierane dowolnie, więc precyzujemy jak się je odbiera.
Dalej, jeśli chodzi o tytuły - mam wrażenie, że możemy tego w ogóle w konstytucji nie regulować, a kwestie kto, co i jak nadaje mogą wynikać z dekretu o tytułach. Tak samo - czy rzeczone nadanie obywatelstwa w ogóle powinno być w konstytucji? Czy też wystarczy że w dekrecie o obywatelstwie będzie napisane kto i jak je nadaje?
Także reasumując mój wywód - nie chodzi o to, żeby zrobić kompletną listę kto co ma robić, tylko zrobić listę tego co powinno być zastrzeżone w akcie prawa, którego nie zamierzamy co chwilę zmieniać.
-
@wojciech-hergemon napisał w Nowy ustrój Teutonii:
mam wrażenie, że możemy tego w ogóle w konstytucji nie regulować, a kwestie kto, co i jak nadaje mogą wynikać z dekretu o tytułach. Tak samo - czy rzeczone nadanie obywatelstwa w ogóle powinno być w konstytucji? Czy też wystarczy że w dekrecie o obywatelstwie będzie napisane kto i jak je nadaje?
Jezeli uznajemy ze tytuły dają nam rangę głosów to owszem jest to ważne aby było w konstytucji. Jeżeli będziemy mieć 2 osoby które nagle będą chciały dorzucić swoim znajomym, aby być na przyszłą kadencje to te kompetencje należy zabezpieczyć dla osoby która interesu mieć w tym nie będzie.
-
Artykuł 4 [Kompetencje Członków Rady Cesarstwa]
- Cesarz:
a) nadaje tytuły szlacheckie i arystokratyczne,
b) ustanawia ogólnopaństwowe ordery,
b) nadaje ogólnopaństwowe odznaczenia i ordery
c) nadaje lenna koronne. - Każdy z członków Rady Cesarstwa:
a) nadaje odznaczenia i ordery z zastrzeżeniem ust. 1,
c) nadaje obywatelstwo teutońskie,
d) stwierdza utratę obywatelstwa na skutek jego zrzeczenia się,
e) egzekwuje przepisy prawa na terenie Cesarstwa Teutonii,
f) podejmuje działania w zastępstwie innych organów, niewymienionych w niniejszej Konstytucji. - Cesarz może przekazać wykonywanie części swoich uprawnień innemu członkowi Rady Cesarstwa.
Czy teraz kształt art. 4 jet zgodny z wizją JCM i czy zdaniem tu obecnych coś jeszcze wymaga dodania/zmiany?
- Cesarz:
-
@wojciech-hergemon owszem jest oraz wydaje się ze wszystko jest